Wat is Mindfulness?

Je hebt waarschijnlijk wel eens gehoord van Mindfulness. Maar je weet misschien niet precies wat het is en wat het voor je kan doen. 

Misschien denk je dat het zweverig is en niks voor jou of wellicht heb je er over gelezen en lijkt het je wel wat.

Mindfulness betekent bewust aanwezig zijn in het hier en nu en is misschien makkelijker uit te leggen aan de hand van het tegenovergestelde!

“Mindfulness is simply being aware of what is happening right now

 without wishing it were different."

  ~  James Baraz

Mindlessness

Heb je ooit ergens naar toe gereden en dat je bij aankomst je niks meer kon herinneren van de reis er naar toe? Of dat je op de bank zat met een zak chips, die ineens leeg was? Of dat je naar de winkel ging voor brood, om vervolgens met iets anders thuis te komen! De meesten van ons herkennen dit wel!

Dit zijn enkele voorbeelden van 'mindlessness'. Op de Automatische Piloot staan. Een groot deel van de dag brengen we door in deze stand en dat is ok. In deze stand zijn we bezig met allerlei activiteiten en krijgen we dingen voor elkaar.

Je hoofd is ergens anders

De keerzijde is dat het leven en de wereld aan ons voorbij gaan. We zijn bezig met een taak, maar met ons hoofd zijn we ergens anders.

 

We zijn in gedachten bij het verleden of iets aan het plannen voor de toekomst, we horen niet wat ons lichaam ons te vertellen heeft en we komen vaak vast te zitten in de zelfde manier van denken en leven, die ons niet brengt waar we willen zijn.

Hierdoor kunnen we vatbaar worden voor stress.

Wat is Mindfulness?
Mindfulness

Mindfulness is dus het tegenovergestelde van ‘mindlessness’. Het betekent dat we van de automatische piloot gaan en bewust het stuur overpakken.

Mindfulness betekent simpelweg bewust zijn van wat er gebeurt terwijl het gebeurt, zowel binnenin jezelf als buiten jezelf, in je omgeving.

Klilometers ver weg

We kunnen kilometers ver weg zijn zonder het te weten. Je kunt op routine een broodje eten, naar huis rijden of de hond uitlaten.

En je kunt het ook opmerkzaam doen, met aandacht. Dan wordt een broodje eten of een autorit een hele andere ervaring.

Rust bij jezelf vinden

In relatie tot stress kan Mindfulness echt tot te kern ervan doordringen. Het geeft ons de mogelijkheid om rust bij onszelf te vinden, ondanks een steeds veeleisender en overweldigende wereld.

Onze externe stressoren zullen niet verdwijnen en we hebben geen controle over onze omgeving. Maar we hebben wel controle over onszelf en op onze reactie op de uitdagingen in het leven!

 

Dat is wat Mindfulness je leert: om rust te vinden en te behouden, ook als de rest van de wereld gek wordt!

Meer Bewust Zijn

Mindfulness maakt je bewust van alle drukte in je hoofd. Door meer bewust te worden van gedachten, gevoelens en lichamelijke gewaarwordingen - van moment tot moment - ontstaat er meer ruimte en gaan we inzien hoe we (negatieve) gedachten kunnen doorbreken.

Voordelen van mindfulness

> Het is voor iedereen

Het werkt stress verlagend

Het verbetert je immuunsysteem

Je gaat er beter door slapen

Je ervaart meer rust en stilte in jezelf

Het maakt je veerkrachtiger

Het verbetert je zelfvertrouwen en Emotionele Intelligentie

Je kunt je beter focussen en concentreren

Je geniet meer van het leven en je voelt je daardoor gelukkiger

Het is effectief bij pijnbestrijding

Je geniet meer van de kleine dingen

Wil je een mindfulness training volgen?

VIDEO'S

Why Mindfulness Is a Superpower | An Animation

All it takes is 10 mindful minutes | Andy Puddicombe over Mindfulness

Jon Kabat-Zinn

De grondlegger van Mindfulness - MBSR

De Amerikaan Jon Kabat-Zinn staat bekend als de grondlegger van de mindfulness, zoals wij dat nu kennen.

Eind jaren '70 was hij als moleculair bioloog verbonden aan het academisch ziekenhuis van Massachusetts, waar hij zich inzette voor uitbehandelde patiënten met chronische pijn en daarnaast was hij ervaren in meditatie en yoga. Met die ingrediënten ontwikkelde hij een programma met als doel patiënten middelen te geven waarmee ze zelf iets aan hun gezondheid konden doen.

 

Centraal in zijn programma staat het ontwikkelen van de kwaliteit van aandacht d.m.v. meditatie. Dit 8 weken durende programma bleek effectief te zijn in het verlichten van stress, angst, pijn en chronische ziekte.


Zijn programma werd uiteindelijk de internationaal gegeven MBSR, het 8-weekse programma dat staat voor Mindfulness Based Stress Reduction.

 

In 1979 opende Jon Kabat-Zinn bij het ziekenhuis van zijn universiteit de Stress Reduction Clinic (later Centre for Mindfulness genoemd).

Zijn programma is een wereldwijd succes. 

What is Mindfulness? | Dr. Jon Kabat-Zinn